Onderscheiden kan op verschillende manieren door taxichauffeurs

Tegenwoordig is de markt er niet meer naar dat men zomaar in een willekeurige taxi stapt. Passagiers zijn kritischer geworden, pakken vaker de fiets en laten de taxi links liggen. Er zijn signalen dat de economie weer aantrekt maar is de consument veelal kritischer uit de crisis gekomen. Uiteraard blijft er nog een groep over die het niet zoveel uitmaakt hoe zij thuis komen, zolang zij maar thuis komen. Deze groep is niet bepaald groot te noemen waardoor chauffeurs toch meer moeite moeten doen om zich te onderscheiden.

Een chauffeur kan zich op vele manieren onderscheiden. Onderscheiden doe je niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit. Maar wat is kwaliteit nou eigenlijk? Voordat je door gaat lezen denk hier eens over na hoe jij kwaliteit ziet.

Kwaliteit is een erg ruim begrip. De omschrijving zoals kwaliteit wordt benaderd is "het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften". Als ik aan kwaliteit denk dan denk ik aan een product of dienst wat voorziet in de behoefte van de passagier dat op de juiste wijze, juiste plaats en voor de juiste prijs wordt geleverd.

Freshcabs voorziet in de verwachting van de passagier. De chauffeur die het verlengde is van de verwachting die de passagier heeft tijdens het reserveren van een taxi zal zich zoveel mogelijk dienen in te spannen om aan deze verwachting te voldoen.

Het is heel makkelijk om eenmalig een taxikeurmerk binnen te halen. Om bijvoorbeeld het TX-Keur te krijgen moeten chauffeurs aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen. Dit is een eenmalige toetsing. Een wassen neus vindt u ook niet? Een onderneming die een selectieprocedure heeft gedaan om nieuw personeel te werven en blijkbaar toch een chauffeur in dienst heeft genomen die zich onbehoorlijk heeft gedragen zal niet zomaar zijn TX-Keur verliezen. De kans is vrij aannemelijk dat deze onderneming deze chauffeur toch nog zal inzetten bij onderbezetting met een rit die niet aan de verwachting van de passagier voldoet.

Zou kwaliteit niet beter zichtbaar worden zodra passagiers hun ervaringen kunnen uitspreken over een chauffeur, zijn auto en de prijs die deze aanbiedt? Voor de passagier gelijk duidelijk en voor de chauffeur een extra trigger om te werken aan de juiste kwaliteit.

Om aan de verwachting van de klant te voldoen zou dit in principe weinig inspanning kosten. Een chauffeur die bijvoorbeeld een paraplu boven het hoofd van de passagier houdt zodra deze de passagier op komt halen en aan de deur van de passagier staat kan al snel een positieve beoordeling krijgen van de passagier. Als chauffeur kan jij jezelf nog meer onderscheiden door:

  • Een glimlach op het juiste moment
  • De passagier met "u" aanspreken (uiteraard afhankelijk van de passagier)
  • Het beheersen van verschillende talen zoals Engels, Duits, Frans en Spaans
  • Jezelf blijven ontwikkelen in talen en verschillende culturen (bijvoorbeeld tijdens momenten dat jij stil staat)
  • Op de hoogte blijven van ontwikkelingen in jouw directe omgeving, woonland en wereld
  • Deur netjes open houden voor de passagier zodra deze in stapt
  • Een frisse geur in de auto
  • De juiste muziekzender
  • Een schone auto
  • Het juiste comfort (denk bijvoorbeeld aan de auto)
  • Zoals hierboven genoemd zijn enkele voorbeelden om jezelf te onderscheiden in de markt. Hierdoor heb je de mogelijkheid om meer te vragen voor een rit dan de taxichauffeurs die zichzelf niet op deze manier onderscheiden. Als taxichauffeur zal jij beter gewaardeerd worden door passagiers en heb je een grotere kans dat deze passagier jou als favoriet zal toevoegen en volgende keer weer zal reserveren. Fijn toch als jij als taxichauffeur hierdoor meer ritten krijgt, meer omzet binnen haalt en een hogere marge maakt doordat je minder stil staat?