Concurrerende taxichauffeurs klikken op elkaars betaalde advertenties

Tijdens een belronde onder de taxichauffeurs blijkt het merendeel van de chauffeurs op elkaars link op Adwords te klikken, thans zo blijkt uit gesprekken met de zelfstandige taxichauffeurs uit Breda, Tilburg, Eindhoven en Den Bosch. Dit wordt gedaan om de concurrentie uit te schakelen en de zichtbaarheid van de concurrent zo snel mogelijk te verwijderen op Adwords. Slim van Google, maar niet goed voor de taximarkt. Marges komen verder onder druk te staan bij een gemiddelde klikprijs van EUR 1,50 per klik.

Via Adwords hebben taxichauffeurs een beperkte ruimte om zichzelf te presenteren. Daarnaast is het als 30 bedrijven elke dag allemaal op de links van de concurrenten blijven klikken gaat er EUR 1350,00 per dag naar Adwords. Dit geld wordt uit de markt gehaald en zal dan ook niet ten goede komen aan de passagier en aan de chauffeur.

Door juist voor Freshcabs te kiezen heeft men het voordeel dat chauffeurs pas hoeven te betalen zodra men ook daadwerkelijk wordt voorzien van werk. Dit is goed voor de passagiers waardoor tarieven naar beneden zouden kunnen en goed voor de chauffeurs die meer over houden. Bij Adwords is het altijd nog afwachten of een rit aan een taxichauffeur toegewezen wordt nadat een potentiële passagier op een link op Adwords heeft geklikt. Passagiers klikken en vergelijken meestal eerst alvorens er voor een taxi gekozen wordt en hierdoor passagiers vaker op de gesponsorde links klikken.

Voor passagiers is Freshcabs een app om in één oogopslag te zien waarop een chauffeur zich onderscheid. Te denken valt aan prijs, ervaringen van eerdere passagiers en de auto.